Selasa, 17 April 2012

Rasiskah Jika Melayu Mempertahan Hak ?


Apakah dia sifat “racism” atau perkauman ini? Ia bolehlah di definisikan sebagai “kebencian daripada seseorang terhadap seseorang yang lain, atau kepercayaan bahawa seseorang itu kurang dari manusia sebenar, disebabkan oleh warna kulitnya, bahasa, budaya, tempat kelahiran atau apa sahaja perkara asas seseorang itu.”
Persoalannya apakah di dalam Islam, hak kaum pribumi di pinggirkan? Apakah seseorang yang berasal dari sesuatu tempat tidak boleh menuntut hak beliau dan melepaskannya begitu sahaja?
Sebelum kita menjelaskan dengan lebih lanjut mengenai hak ini, kita harus fahami konsep keadilan. Adil bermaksud “meletakkan sesuatu pada tempatnya” dan zalim pula adalah perkara yang berlawanan dengan adil.
Di dalam Islam, hak pribumi tetap dipertahankan. Contohnya hak menjaga air zam-zam di Mekah tetap diberikan kepada keturunan Abu Mutalib. Begitu juga hak tanah yang telah di miliki oleh pribumi tersebut.
Tetapi terdapat juga hak-hak orang bukan pribumi yang sepatutnya di berikan kepada mereka. Garis panduan apa yang boleh diberikan atau tidak terpulang kepada pemerintah yang bertaqwa dan garis panduan di dalam Islam.

Ikuti kupasan oleh YBhg Ustaz Kazim Elias seorang penceramah bebas di dalam hal tersebut.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan